Právnické a podnikající právnické osoby
V tržní ekonomice je pro každou organizaci, společnost či firmu v rámci konkurenčního prostředí nezbytná orientace na:
- úspěšný rozvoj firmy,
- tvorbu zisku,
- dlouhodobou hospodářskou a sociální prosperitu.
Vlivem konkurence, ale hlavně turbulentními změnami celého podnikatelského prostředí je v České republice podnikání často boj o přežití firmy. Nejen v době pokoronavirové.
Management představuje poznatky, návody a metodiky nezbytné pro úspěšné podnikání. Mimo potřebnou motivaci a úsilí dosáhnout svých stanovených podnikatelských cílů, je důležité analyzovat i oblast opačnou. Oblast, která právě naše plány a záměry může značně ovlivnit, nebo dokonce zhatit.
A právě tuto část řeší KRIZOVÝ MANAGEMENT, a to včetně návodů a doporučení, jak postupovat, jak možné problémy řešit, protože při každé lidské činnosti existuje možnost, že bude nějakým jevem, událostí, procesem, či činností omezena, ohrožena, poškozena, zničena, devastována, či úplně zlikvidována. Jde o aktivity zaměřené na realizaci opatření prevence proti podnikatelským rizikům, propadům, ztrátám, poruchám podnikatelského prostředí a krizím.
Současný vývoj je poznamenán řadou velmi rychlých změn, přírodními pohromami, korupčními skandály, defraudacemi a spekulacemi v celosvětovém měřítku. Ne vždy se v podnikatelské sféře daří analyzovat složitost problémů a vzájemnou propojenost jevů. Je to dáno rozsahem a složitostí systémů, které ovlivňují podnikatelské aktivity. Jen namátkou to jsou například systémy řízení a klasické oblasti prozkoumávání firemních aktivit a vztahů, ale i informační systémy, databáze, softwarové a hardwarové systémy, obchodní procesy a vztahy, finanční vztahy, služby, zákazníci, dodavatele, lidské zdroje, energetické systémy a také ekologie. Dále pak veřejné zakázky, politické prostředí, dodržování právních norem, vymahatelnost závazků.
Pro zajištění prosperující firmy s trvale udržitelným rozvojem je nutné realizovat řadu aktivit a opatření. Avšak oblast krizového managementu bývá často velmi opomíjena. Zejména analýza rizik. A právě znalost možných problémů (vnitřních, vnějších) je začátkem pro důležitá rozhodnutí, která ve většině případů mohou závažným způsobem ovlivnit prosperitu a často dokonce i samotnou existenci firem, společností, spolků, …
Jsou to právě negativní jevy, události, procesy a činnosti, které určují, zda podnikatel uspěje, či nikoli.
Co se může stát, k čemu může dojít, například:
- ohrožení životů a zdraví zaměstnanců,
- ohrožení, poškození, zničení majetku,
- narušení dodávek energií poškozením (omezením, zničením) funkčnosti kritické infrastruktury,
- poškození životního prostředí,
- propad trhu,
- propad hospodářského výsledku,
- insolvence,
- zadlužování a předlužení,
- nerozpoznání a včasné neobjevení rizik,
- vědomé přehlížení rizik,
- nadměrný růst cizích zdrojů,
- neadekvátní kapitálová vybavenost,
- zhoršování bonity a struktury aktiv,
- pokles čistého obchodního kapitálu,
- nesofistikované podnikání,
- sporné podnikatelské vztahy,
- nárůst nevymožitelných pohledávek,
- ignorování vývoje, tvořivosti, inovativnosti,
- pasivita,
- malá orientace na trh,
- nepružná firemní strategie,
- deformace trhu,
- deformace, narušení dodavatelsko odběratelských vztahů,
- ofenzivní nástup konkurence,
- změny právního prostředí,
- změny měnových kurzů,
- změny celních sazeb,
- problémové úvěry, půjčky, dotace,
- omezená funkčnost / nefunkčnost informačních systémů interních/externích,
- počítačová kriminalita,
- účelové, fiktivní, podvodné smlouvy,
- sporné, spekulativní převody majetku,
- záměrné obcházení právních norem.
Všechny zmíněné negativní jevy, události, procesy a činnosti je nutné analyzovat, přimout preventivní opatření, které je nezbytné včas a v potřebném rozsahu i realizovat, aby byla zajištěna prosperita podniku, firmy, společnosti. Tedy aplikace průběžných (paralelních) funkcí managementu – analyzování řešených problémů, rozhodování, realizace, resp. implementace.
A to bez znalosti problematiky širokých souvislostí krizového managementu skutečně nejde.
Každý vedoucí pracovník by měl být nejen odborníkem v daném oboru, ale také zároveň i krizovým manažerem. Je to z důvodu, že bezproblémová činnost a vývoj firmy, podniku, společnosti, NEEXISTUJE.
PROTO DOPORUČUJEME:
- zamyslet se alespoň trochu nad možnostmi, které mohou negativně ovlivnit podnikatelské záměry, plány, cíle,
- vzhledem ke složitosti problematiky doporučujeme seznámit se alespoň se základními znalostmi krizového managementu, riskmanagementu, s možnými riziky a hrozbami a podle své potřeby, tyto znalosti dále rozvíjet,
- zpracovat si, nebo nechat si zpracovat záměr opatření k eliminaci rizik.
Oddělení krizového řízení Městského úřadu v Jindřichově Hradci je připraveno pomoci právnickým a podnikajícím právnickým osobám a nejem z Jindřichohradecka, v případě jejich zájmu, objasnit problematiku krizového managementu. Zejména možná a relativně reálná rizika.