Krizové řízení obce
Obce a města sehrávají v krizovém managementu (ve veřejné části krizového managementu) rozhodující roli. Důvod je ten, že jsou občanovi nejblíže a musí mu umět pomoci, kdykoli to občan potřebuje. Tedy hlavně při vzniku mimořádných událostí a krizových situací, kdy může být ohrožen jeho život, zdraví, ale i jeho majetek nebo životní prostředí.
Orgány obce musí být připraveny na řešení mimořádných událostí a krizových situací.
K tomu je nutné:
- ujasnit si stanovené pravomoci a odpovědnost vyplývající z platných právních norem,
- vytvořit tým na řešení mimořádných událostí a krizových situací, připravit/vyškolit jeho jednotlivé členy,
- zpracovat krizovou dokumentaci obce,
- ujasnit a zpracovat seznamy sil a prostředků obce k řešení rozsáhlých mimořádných událostí a krizových situací.
Krizovou dokumentaci obce je nutné zpracovat pro situace, které jsou charakteristické pro řešení mimořádných událostí a krizových situací:
- řešení MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI v obci velitelem zásahu za spolupráce starosty obce
- řešení MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI v obci starostou obce (bez vyhlášení krizového stavu, při koordinaci záchranných a likvidačních prací starostou obce s rozšířenou působností, při řešení mimořádné události vzniklé v OBCI)
- řešení KRIZOVÉ SITUACE (po vyhlášení krizového stavu) starostou obce
Při všech třech situacích je rozhodující zajištění ochrany životů, zdraví občanů, ochrany majetku a životního prostředí
- působnost a
úkoly orgánů obcí
- krizové
řízení na úrovni obce
- úkoly a
opatření obce k řešení mimořádných událostí, krizových situací a povodní
krizový štáb obce
krizový manažer obce
krizová dokumentace obce
síly a prostředky obce
- řešení mimořádné události
velitelem zásahu
- řešení
mimořádných událostí vzniklých v obci
- řešení
krizových situací vzniklých v obci
Oddělení krizového řízení Městského úřadu v Jindřichově Hradci obcím a městům správního obvodu obce s rozšířenou působností pomůže kdykoli řešit problematiku krizového managementu a také rozsáhlé mimořádné události a krizové situace. Oddělení krizového řízení zpracovalo krizovou dokumentaci obcí, kterou osobně pracovníci oddělení předali starostům měst a obcí správního obvodu obce s rozšířenou působností. Dále chceme realizovat rozsáhlou přípravu krizových manažerů obcí a tak orgánům obce a starostovi obce vytvořit podmínky k zajištění připravenosti obce na řešení mimořádných událostí a krizových situací.
Koncem roku 2015 vytvořil HZS podobnou dokumentaci k řešení mimořádných událostí a krizových situací a také ji předal starostům obcí.